måndag 11 juni 2007

5. kalla kårar


Jag skall börja med att skriva att de tips som kan hittas på min blogg utgår från mina egna erfarenheter med Leo. För ett annat barn i samma situation kanske något annan lösning passar bättre, så ta det jag skriver med en rejäl nypa salt.

Som ni redan märkt spelar sömn numera en stor roll i mitt liv. Eller snarare bristen på den… Och hur jag gör för att försöka få mer. Men redan när Leo låg i magen så orsakade han sömnproblem. Inte för mig men för sin mamma. Det är tydligen så att gravida kvinnor kan bli varma i kroppen, i alla fall blev Leos mamma det. Inte så konstigt egentligen när du tänker på att i hennes mage försiggick en biologisk och kemisk process som skulle kunna fylla ett helt bibliotek med doktorsavhandlingar.

Om ni minns sommaren 2006 så var den, precis som i år, mycket varm. 20-30 grader på utsidan och en värmegenerator i magen, Leos mammas sömn blev allt sämre. Då gjorde vi en dyr investering, men det var en investering som visade sig fungera. Vi köpte en luftkonditionering. En portabel historia, väger kanske 20 kilo och ser lite ut som en tillplattad R2D2 fast utan knappar och laservapen. Du ställer den i anslutning till ett fönster, den sprutar kalluft i en riktning och varmluften som genereras leds ut via fönstret genom en böjlig slang på dess baksida. Den har en lite vattenbehållare du tömmer en-två ggr per dag. Vi hade vår i sovrummet.

Även fast vi köpte den billigaste vi hittade var den ganska dyr, den kostade ett par tusen, och (troligtvis på grund av att vi köpte den billigaste) den bullrade ganska mycket. Men den räddade nog förståndet på Leos mamma. Hon fick sova i ett svalt sovrum och när det blev för mycket på dagarna så kunde hon lägga sig framför dess kalla luftstråle och samla kraft. Så sammanfattningsvis, den är dyr, bullrig och inte alls miljövänlig. Men har ni en höggravid kvinna hemma som lider av värmen kan detta vara en lösning värd att överväga för sommaren!

Inga kommentarer: