fredag 8 juni 2007

3. att vara pappa är som att vara bakfull?


Vi hade personalfest igår, drygt 3 000 personer från de olika departementen var där. Då det inte blir så många tillfällen att parta sedan Leo kom så hade jag fått kvällen fri och var inställt på att festa rejält. Det blev också en kanonfest. Helge Skoog var lysande i teatersporten! Maud Olofsson var oväntat duktig på Karaoke? Christer Sandelin sjöng samma sånger som han gjort på firmafester i 20 år...
Avrundade kvällen på jobbets terrass i glada arbetskamraters lag. Satt på takets sommarvarma kopparplåt och pratade Skåne med pressekreteraren Niclas. Klockan hann bli närmare 3 på morgonen innan jag bröt upp och cyklade hem. Var i säng runt halv fyra. Som vanligt vaknade jag runt kl 7. Det gör jag alltid nu, helg eller inte. Eller rättare sagt, Leo ser till att vi vaknar då.
När vi vaknat låg jag och pratade några minuter med Leos mamma om hur festen varit. När Leo började hålla låda suckade vi, jag fick en puss och så gick vi upp och avlöste Leos mormor som sovit över. Lyxade till det genom att ta låta cykeln stå och tog tunnelbanan, åt en toast från KorvIngvars till frukost. Väl på jobbet tog jag en kaffe och började jobba. Kom plötsligt på att jag igår druckit två glas skumpa, ett glas vin, fyra eller fem öl, och avrundat med två GT. Således hade jag en klassisk bakfylla. Men varför var allt så välbekant, allt kändes ju som vanligt? Så här mår jag ju alla morgnar på jobbet?

En bissar insikt uppenbarade sig - det är ju så här du mår när du aldrig får sova ut en hel natt! Den normala känslan för en småbarnspappa är således att känna sig konstant bakfull...
Mot bakfylla finns Revigör. Men vad finns mot pappatrötthet? Det måste nog vara en mormor eller farmor som sover över och går upp när Leo vill ha en kram eller lite välling? Leos mamma och jag har tur, vi har fantastiska mammor som flera gånger sovit över och hjälpt oss när ögonen går i kors av trötthet. Heja er, ni kan inte ana hur mycket vi uppskattar er hjälp!

4 kommentarer:

Kottefamiljen sa...

*ler* Aha, det är så det är att vara förälder? ;) Vi blir nog också varse så småningom!!

A L V A S - P A P P A ! sa...

ja ungefär!

välkommen in i bloggvärlden, ser lovande ut!

svarar på ditt mail alldeles strax.

A L V A S - P A P P A ! sa...

tror du har missat tids/platsinställningarna av klockslagen att döma (på kommentarerna)

Anonym sa...

Hej Leos pappa! Jag hittade hit via Alvas pappas blogg! Skickar härmed en liten hälsning och ett uppmuntrande tillrop, blogg on :)

Hälsningar,
Camilla