söndag 10 juni 2007

4. en ny kategori människor på lördagsmornar!

Leo vaknar numera ganska regelbundet, runt 06.30-07.00. Detta gäller såklart oavsett om det är helg eller inte. Sedan brukar han sova var tredje timme eller så, det brukar normalt bli en tupplur på förmiddagen, en på eftermiddagen och ibland, men inte alltid, även en på kvällen.

Leos mamma och jag har ganska olika sömnvanor. En av dem rör förmågan att sova på dagen. Om Leos mamma sover en stund på dagen så har hon jättesvårt att somna på kvällen efter, ett problem jag inte har. Så när Leo vaknar på morgonen en lördag eller söndag brukar han och jag därför gå en långpromenad, så att hon kan somna om i lugn och ro. Leo gillar nämligen att träna på att skrika högt i falsett just nu... Sedan när vi kommer hem så lägger sig far och son oftast och sover förmiddag tillsammans.

Normalt när du går runt i Solna vid 7-8 tiden en helg så är det inte särskilt mycket folk i rörelse och de få du möter har hittills i stort sätt alltid kunna klassas in i två kategorier.
Den första kategorin är hundägare, som rastar sin jycke. Den andra kategorin är andra småbarnsföräldrar med barnvagn. Kanske är vi en dold majoritet som gör på samma sätt som Leos mamma och jag?

Men nu under maj-juni har en tredje kategori tillkommit på lördagens morgon. Svensexegäng. De är ganska lätt identifierbara. De möts vid en jämt klockslag vid en tydlig mötesplats såsom Råsundastadions parkering eller bankomaten vid Stäket-torget. Det är normalt 8-12 grabbar i oömma kläder, ryggsäck med ombyte och lila kassar från Systembolaget. Alla närvarande känner inte alla för det skakas hand och hälsas artigt med förnamn.

Jag blir lite varm i magen när jag ser svensexegängen, för en svensexa betyder ett snart bröllop. Ett bröllop betyder att två människor älskar varandra så mycket att de bestämt sig för att våga gifta sig. Och, förhoppningsvis, så kan vi få fler kids i Leos ålder i Solna på köpet, alla vinner!

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag säger ju det. ett fik med specialfrukost för stora och små mellan 7 och 9 på helgerna skulle göra succe!

Thomas & Ingrid sa...

Hmmm, jag ser en affärsidé segla upp här...