torsdag 21 juni 2007

17. när semester inte är semester

Idag är första dagen av min semester. Minns fortfarande den forna lyckokänslan av att vakna första semesterdagen. Vakna av dig själv. En underbar sträcka med flera veckors sovmorgon. Kaffe med en DN på balkongen i förmiddagssolen. Mmmmm!

Trodde ni? Kl 05.50 i morse var det tråkigt att sova tyckte Leo. Lyckades få honom att somna om ett tag till men runt sju var det kört. Vi bytte blöja, satte på en jacka och tog en morgonpromenad, som vi brukar göra när pappa är ledig. Ingen DN har jag heller. Det är dessutom mulet idag.

Men det bra med att gå morgonpromenad en vardag är att Råsunda Hembageri är öppet, så det blev nybakta frallebullar till frukost. Och jag fick dricka mitt kaffe i lugn och ro trots allt när Leo sov förmiddagstuppluren. Nu sitter han med sin mamma i soffan och jollrar glatt. Under eftermiddagen skall vi ta ett bad i poolen på balkongen.


Så även om semester nu inte är semester, i den bemärkelsen att semester är annorlunda och med mindre egen tid, så behöver inte det betyda att de blir sämre.

Nästa vecka skall Leo och jag dessutom resa till Skåne på ons-fre, Leos farfar är tillfälligt hemma från St Petersburg. Leos mamma skall då för första gången uppleva hela 2½ dagar borta från Leo, något hon redan har börjat oroa sig för…

6 kommentarer:

Anonym sa...

Köp en DN nästa gång också - verkar ju perfekt med nybakta bullar, kaffe och morrontidning medan sonen tar en tupplur!
/Jenny

Anonym sa...

men så orutinerat, jag trodde att alla morgonpromenader per automatik gick förbi lämplig tunnelbana så att man kan plocka åt sig de tre gratistidningarna. (för att hinna läsa serierna i den första innan det kommer nåt rikspucko och tutar på en duva så att barnet vaknar och man lika gärna kan gå hem...)

Thomas & Ingrid sa...

Ack, jag är mer rutinerad än så. Jag går in om MacDonalds vid Solna C, köper en cheesburgare för 10 kr som morgonmacka och får då en gratis DN på köpet, de delas ut till MacceDonkens kunder.

Anonym sa...

smart. kanske ska orka mig på en morgonpromenad ända bort till solna nån gång... kanske... eller så nöjer jag mig med gratistidningarna utanför vreten och så kan jag sitta vid vattnet och läsa...
men dn... det vore ju nice =o)
fast nu verkar förmiddagstupplurerna snart vara ett minne blott, nu ska det lekas hela förmiddagarna. tydligen. men hallå? jag då? jag sover gärna en skvätt på förmiddagarna.

Thomas & Ingrid sa...

Vattnet vid Vreten, det är nice! Min första egna lägenhet var vid Stamgårdsparken så det var många promenader längs vattnet då.

Anonym sa...

Tåget stannar ej vid............Vreten.

/Z