måndag 25 juni 2007

20. boktipset!


Både Leos pappa och mamma gillar att vara förberedda. Inte helt oväntat står det därför ett tjugotal böcker med föräldraperspektiv på en egen rad i bokhyllan. Efter en överblick och snabb bläddring i dem så kan jag konstatera att det egentligen bara var fyra av dem som jag tyckte var riktigt värdefulla att ha läst (utifrån ett pappaperspektiv).

”Att Föda” av Gudrun Abascal
Pedagogiskt och välskrivet om hur en förlossningen går till och vad som kan/brukar hända. Bra info om förlossningsrädsla och smärtlindring. Författaren är barnmorska med 30 års erfarenhet och var med om att starta BB Stockholm så hon vet vad hon pratar om. Kände att jag hade bra mycket bättre uppfattning på vad som skulle hända efter att vi klev in på BB med den kunskapen i bagaget.

”Värsta Pappan” av Ronny Olofsson
En anställd på Aftonbladet vars blogg blev bok. Skriver om hur det är att bli pappa d v s när rock n roll, videofilmer, innebandy och krognätter kolliderar med bajs, matning och dåligt med sömn. Skriven med glimten i ögat, underhållande!

”Hemliga Pappan” av Andreas Ekström
Ännu en bloggare, hittas på
http://hemligapappan.blogsome.com/. Väldigt väldigt vackert om alla de små vardagsmirakel det innebär att bli pappa för första gången.

”Baby Blues” av Pia Hintze
Ibland kan det bli lite mycket pretto i böcker om föräldraskap. Ett barn innebär också enorma omställningar såsom dåligt med sömn, en dipp i sexlivet och mycket mindre egen tid. Missförstå mig inte, Leo är det bästa som hänt mig men det är det inte bara underbart utan även en del negativt med att bli förälder. Då kan det vara skönt att läsa Hintzes bok så du känner att du inte är ensam om att känna baby blues ibland, trots att den är skriven ur ett ”kvinno-perspektiv”. Även om jag tycker att det ibland är lite för mycket gnäll- och offermentalitet så är den spik på om de konflikter som föräldraskapet trots allt innebär, inte minst vad gäller den fortsatta karriären. Hon skrev även en fortsättning som heter "En ska bort".

1 kommentar:

Anonym sa...

Har just läst hela förlossningsberättelsen.. så otroligt starkt! Du skriver jättebra som sagt.. jag kommer inte på något annat att säga men jag menar verkligen det =)
Jag tror att jag tar och länkar till dig från min blogg någon dag; om du har något emot det kan du bara skriva det i en kommentar eller ett mail så låter jag bli :)