fredag 29 juni 2007

22. leo & hans gammelfarmor

På sin pappas sida är gammelfarmor Leos äldsta släkting, och den enda som är kvar i den generationen. Hon är född 1919 och fyller således 88 år den 11 september. Trots att hon är så gammal är hon helt klar i huvudet, om än att minnet sviktar ibland. Såklart att vi passade på att ta en fika med henne när vi var nere i Ängelholm! Cirkeln är sluten på så vis att hon nu har en egen lägenhet i ett servicehus i Vejbystrand, inom synhåll från det hus där hon växte upp som barn. När jag var barn bodde hon mellan skolan och vårt hus i Havsbaden och jag cyklade ofta inom farmor. Som en farmor i sagans värld hade hon alltid fullt med kakor i sitt skafferi som jag och mina bröder frossade på. Hon hade den perfekta tekniken för att klias på ryggen minns jag. Det kändes fint att se Leo sitta i hennes knä, som både Leos pappa och Leos farfar gjort före honom.

3 kommentarer:

Anonym sa...

De brukar ha ett outsinligt förråd av kakor och dessutom en bra klia-ryggen-teknik, de där mormödrarna och farmödrarna! :)

Thomas & Ingrid sa...

undrar om klia-på-ryggen är någon nedärvd genetisk kunskap som kommer fram när barbarnen anländer? ;-)

Anonym sa...

Jag är benägen att tro det..;)