tisdag 13 november 2007

109. Hilfe, inte redan!?!

Vårt mål har varit att få in Leo på dagis från mitten på januari, vilket vi anmält till de som planerar för förskolorna i Solna. Men nu fick vi under helgen höra från en kompis att det var en-två månaders försening för att få dagisplatser inom utsatt tid i Solna. Vi fick därför tipset att ringa och sätta Leo i dagis fr o m december månad, i stället för januari som nu var fallet. På så vis kanske vi skulle kunna får en tid i januari. Så vid 10-snåret idag ringer jag följaktligen och ber att få flytta fram tiden en månad.

Vad händer? Fem minuter senare ringer planeringsenheten för förskolorna tillbaka. ”Vi har en dagisplats ledig i ert område – men inte någon av de två förskolor ni önskat. Och platsen börjar gälla i övermorgon! Och vi behöver besked inom en timme!”

AAAAHHHHAAAA! Jag som hade dåligt samvete redan för att Leo skulle behöva gå på förskola när han bara var 16 månader. Nu skulle han ju bara vara 14?!

Jag stammade ur mig vad som skulle hända om vi tackade nej? Ohhhhh, det var inga problem, då stod vi kvar i kön. Hade vi tur kunde vi kanske få en plats på någon av förskolorna vi önskat i maj. Kanske, men då skulle vi ha tur också. Det är nästan ett halvår senare än vad jag anmält till min arbetsgivare och som de planerat efter.

Vi kände oss inte så lite inmålade i ett hörn och accepterade efter stor tvekan. Så kl 09.30 i övermorgon börjar inskolningen. Vi kommer att köra max tre timmar om dagen nu fram till jul och sedan gå upp till sex timmar i januari. Min förhoppning är dock att Leo kommer att tycka det är roligt, han älskar att busa runt med de andra barnen på öppna förskolan när vi går dit. Men visst känns det märkligt? Vår lille bus på dagis? Redan!? Hilfe…

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, snabba ryck minsann... förstår att det känns konstigt men han kommer säkert att tycka det är kul.
/Jenny

Anonym sa...

Oj, det gick undan! Hoppas att han kommer att tycka det är jättekul så att mor&far också kommer att tycka att det blev en bra lösning!

Anonym sa...

Det kommer att funka jättebra mina 2 började vid 12 månader och det var inga problem.

hälsningar Morbror T.

Anonym sa...

Det kommer aldrig att gå bra det här, 14 månader är ALLDELES för tidigt. Jag har hört att barnen måste kunna byta blöja på sig själv i Solna och att ALLA fröknar slår barn som börjar innan 16 månaders ålder. Det är inte många som tror det men det är faktiskt sant. Faktiskt.

Lyssna aldrig på rykten från så kallade "kompisar".

Ps. Det går bra att komma förbi med ett valnötsbröd på måndag.