onsdag 1 augusti 2007

47. Inga bollar inomhus! (gästinlägg)

Min mormor (alltså Leos mormorsmor) brukade ha en godissort som hette ”Kungen av Danmark” hemma i sitt skåp. De var jättegoda. Problemet var dock att hon brukade dela dem med kniv i sisådär åtta delar innan man fick äta dem. Hon var rädd att jag skulle sätta i halsen och kvävas. Jag var elva år.

Min mamma blev trött av sina barn ibland. Speciellt Leos morbröder T. och E. var jobbigare än Gremlins ibland. (till skillnad från deras lillasyster, Leos mamma, som bara var snäll… :-)
När de var riktigt jobbiga, brukade mamma med förtvivlan utbrista ”jag orkar inte mer, jag måste åka på vilohem!”. Trots detta ”hot” åkte hon aldrig på vilohem, vilket resulterade i att de små skitungarna skrek ”Ha Ha, mamma ska på vilohem” dagarna i ända.

Min pappa, som tyvärr är död sedan några år tillbaka, hade ett mantra som upprepades väldigt ofta (i alla fall i våra öron) ”Inga bollar inomhus, inga spring- och skriklekar, inte springa baklänges, det slutar bara med elände”.

Så ska inte jag bli. Jag kommer att vara en cool mamma.

Fast... jag är ju livrädd att Leo ska kvävas, skulle helst vilja att han fick mosad mat tills han blev tonåring. Jag hotar ju (inte Leo ännu, men Leos pappa) att jag måste komma iväg själv någon gång, kanske på ett spa (läs vilohem) och jag har redan börjat använda mig av: Nej, inte den, Aj Aj, och inte röra, ett antal gånger per dag.

Hoppsan.

1 kommentar:

A L V A S - P A P P A ! sa...

HAHA, mkt insisiktsfullt men jag skrattar hejdlöst åt "inte springa baklänges". Varför, hur, vad - galet!