tisdag 11 september 2007

73. pappa-rutinen

Rutinerna kring livet som pappaledig börjar sätta sig.

Leo vaknar normalt runt kl 07. Snabbt på med kläder och så ut på en morgonpromenad. Vi går bort till Bullens bageri och handlar nybakt bröd till frukosten. Leo får lite morgongröt på vägen hem. Torsdagar och söndagar går vi inom McDonalds, köper en toast och tar en DN. Normalt är vi borta en dryg timme så mamma får sova lite till.

Väl hemma äter familjen frukost ihop. Leos mamma sticker sedan till föreläsning eller till biblioteket för att plugga. Leo och jag busar lite och så brukar han somna runt 10, sover normalt till 11. Nu passar även pappa på att få lite extra sömn.

Tiden efter elva försöker vi hitta på något. Vi åker på något ärende, äter lunch med någon kompis, går och handlar eller går till öppna förskolan.

Kl 15 är det dags att sova eftermiddag, en – två timmar brukar han vara borta. Nu försöker jag hinna med lite privata grejer som mail, facebook eller kanske t o m en dusch… Leos mamma brukar komma hem någon gång nu.

De flesta kvällar försöker jag fixa middagen, en kväll i veckan tänkte jag försöka laga något som jag inte redan behärskar. Idag blev det lammragu. En-två kvällar i veckan brukar gå till träning, öl eller träning & öl.

Vid halv 9 brukar vi lägga Leo, hans mamma ser på TV eller läser en bok, jag brukar spela lite strategispel på datorn. Vid 22 kryper vi till kojs och läser lite, släcker innan 23. Sedan väntar två-tre gånger matning innan det hela börjar igen.

Det är inte så dumt att vara pappaledig!

5 kommentarer:

A L V A S - P A P P A ! sa...

ja det är rätt mkt som blir rutin men ganska göttigt på nåt sätt?!

Anna-Bell sa...

Det låter ungefär som Prinsens rutiner. Han vaknar också vid sju, tar två sovlurar på dagen och lägger sig vid halv nio. Hur gammal är Leo?
Anna-Bell

Anonym sa...

Ja, verkar onekligen vara inrutade dagar. Det där med "öl" säger jag inget om, men Piggelino.se skvallrar om att det där med "träning" inte sker alltör rutinmässigt...

/Z

Anonym sa...

Så mysigt det låter.
/Jenny

Thomas & Ingrid sa...

Alvas pappa:

rutin är skönt för både pappa och leo

Anna-Bell:

Leo fyller 1 år 24 september.

Z:

Tjockis!

Jenny:

Visst är det jättemysigt!