fredag 18 januari 2008

135. pappaledigheten är slut, jobbet börjar och folk flyttar

Idag är den andra veckan jag jobbar och den första då vi båda jobbar. Som upplägget är nu jobbar Leos mamma 50% och jag 90%. Detta är dock normala veckor, med alla resor och besök från USA så blir det nog i praktiken att jag kommer att snitta 40 timmar i veckan, i alla fall under våren. Planerar dock att ta ut lite sparade pappadagar och vara ledig långledig 15 juni - 15 augusti.

Målsättningen är att vi skall försöka ha ett upplägg där Leo inte behöver vara på dagis längre än 6 timmar om dagen. Kanske är vi onödigt överbeskyddande, Leo verkar trivas som fisken i vattnet med att få vara med alla de andra barnen men det känns bra att hålla ner timmarna än så länge i alla fall.

Som det är nu hämtar och lämnar jag på måndagar medan hans mamma gör samma sak tis-tors. Fre lämnar jag och hans mamma hämtar.

Idag hade hon dock det körigt så jag flexade ut och tog Leo till badhuset. Även J. och hans barn E. och L. var där. Vi hade jättekul, Leo älskar fortfarande badhuset. Dessvärre så har vi inte så många gånger till på oss, J. med familj flyttar tillbaka till Skåne i mars. Kul för Skåne men synd för oss!

Det har verkligen varit en deppig höst ur flyttperspektiv! Av de grabbar som jag umgicks mycket med under uppväxten i Ängelholm, och som flyttade upp till Stockholm i slutet på 90-talet, så har nämligen hela fyra stycken med eller utan familj flyttat de senaste sex månaderna, en till New York och de tre övriga till olika orter i Skåne.

Jag får glädjas åt att jag i alla fall fick hela hösten på mig att vara pappaledig samtidigt som J. och F., det gjorde hela pappaledigheten så mycket roligare än den hade varit utan andra vänner i samma situation. Tack skall ni ha grabbar, kommer att sakna våra gemensamma luncher, kaffe latte-promenader längs sjöarna och hängandet på öppna förskolorna i Råsunda och Å.G!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Cheer up! Vi får träffas när ni är nere i Skåne, och när vi kommer upp och hälsar på. Och det finns ju bra löpslingor här nere med ;-)

/Z

Anonym sa...

tur att det finns så många trivsamma infödingar här i sthlm att hänga med! *flinar*

Thomas & Ingrid sa...

Jag har träffat massor med trevliga infödingar i Sthlm, fan jag har t o m gift med mig en! Men visst känns det lite ledsamt när människor du växt upp och umgåts med i 20 år flyttar långt bort.

Anonym sa...

det måste ju såklart kännas prutt-trist när de flyttar. vi kanske kan bombhota skåne så att de inte törs flytta dit?
jag ville mest bara förhärliga mig själv som vardande inföding.
tycker f.ö. erat dagistänk verkar vettigt, så tänker vi med göra när Oskar börjar på dagis.