onsdag 20 maj 2009

256. Ursvik











Jag har, med undantag för en avstickare till Årsta under ett par år, bott i Solna eller Sundbyberg sedan jag flyttade upp till Stockholm. Det har blivit drygt 10 år sedan nu. En av de delar av denna region jag gillar bäst är Ursvik, en liten skog som förenar de norra delarna av Solna och Sundbyberg med Kista. Detta är en underbar oas med små och stora stigar där du kan promenera, rasta din hund, löpa, rida eller cykla mountainbike på sommaren. På vintern lägger en aktiv skidförening flera spår för längdskidor. I utkanten finns parkering, två stora grönytor och en motionsgård med duschar, omklädning och bastu. Här växer tall brevid mjukt rundade stenhällar. Här samlar jag kraft och lyssnar till skogens sus när stortstadens jäkt tränger sig på.

Något som jag inte tänkt på innan jag blev pappa är hur barnvänligt Ursvik är. De stora ytorna som lockar till spring för pigga knatteben, det finns flera regnskydd och grillplatser men även en stor rutschkana mitt i skogen och flera hinderbanor som anpassats för barn. Var där nu i helgen med Leo för att njuta av att sommaren närmar sig, bifogar några foto som vanligt. Här kommer vi att bli stamgäster.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm så mysigt det ser ut. Och så STOR han har blivit! (ARGH tantvarning!)

/J

Anonym sa...

Glöm inte att varannan tisdag ska du också svettas i Ursvik... 2006 var jag i höstfinalen i UX där jag gjorde 4.25 min på första kilometern, inspirerade av alla snabba löpare.

/Z

Thomas & Ingrid sa...

Igår gjorde jag 5 km i Ursvik med 5.10 på första km men år 2001 sprang jag HKV-milen på 46 minuter, ack om det bara gick att leva på gamla meriter Z...

Anonym sa...

Bra att Leo får lära sig att träna tidigt, om han har sin pappas gener (vilket han nog har, (frågan är bara vem som är hans far)) så gäller det att ligga i så han inte blir lika klen.

/med kärlek, Hulk-Johan

ps. är det schysst att få gamla Solnabor att längta tillbaka genom att skriva om Ursvik, Överjärva och hembageriet. NÄ!