söndag 10 maj 2009

252. Gris-influensa! (nästan)


Leo pappa måste ju då och då åka till USA med anledning av jobbet. För någon vecka sedan var det dags igen men lagom till att det var dags för hemresa hade gris-influensan slagit till med full kraft och i USA var bl a New York drabbat. Typiskt nog var det i New York med omnejd resan varit denna gång...

Dagen efter flygresan hem, en fredag, började Leos pappa hosta och få ont i halsen. Detta är inget ovanligt, sitter jag drygt 8 timmar i ett plan brukar jag alltid få någon åkomma med mig hem, men eftersom det var grisinfluensa i faggorna var jag extra observant. När så Leo någon dag senare också började hosta och få rinnande näsa tog vi det säkra före det osäkra och gick och kollade upp oss. Lite ”Pestens Tid”-känsla var det när vi kom fram, med nervös vårdpersonal som omedelbart isolerade oss från de övriga patienterna och som med munskydd jobbade efter ett manuskript från Smittskyddsinstitutet. Leo protesterade högljutt mot blodprov i fingret och kröp arg upp i pappa famn. Som tur var det bara vanlig förkylning denna gång så vi kunde återvända till jobb och dagis på måndagen. Nu håller vi tummarna för att sjukan är under kontroll om tre veckor, då det är Leos mammas tur att flyga utrikes.

2 kommentarer:

Kottemamman sa...

Skönt att ni bara hade vanliga förkylningar! Även om grisinfluensan inte verkar så farlig för oss *host* medelålders så verkar den drabba barn hårdare!

Första gången man är glad över en förkylning, tror jag! :)

Anonym sa...

Skönt att det bara var vanlig förkylning. Bilden är ju super.../J