söndag 15 februari 2009

233. Allas lika värde

Leo har ju nu börjat bli så stor att det är födelsedagskalas i bekantskapskretsen. En av kompisarna på dagis, vi kan kalla honom X, hade bjudit in alla på dagis till sitt kalas så Leo och jag var på besök där för två veckor sedan. Massa tårta, massa kompisar, massa kul. X. är en jättecharmig kille som gillar bilar, har en blinkande helikopter som Leo fick låna och en bullrig morfar från Göteborg. X. skulle dock inte ha existerat om Kristdemokraterna hade fått bestämma. X. är nämligen ett regnbågsbarn med två mammor.

Leos pappa jobbar i en organisation som av tradition varit mycket konservativ. Vi jobbar numera dock mycket med värdegrunder och människosyn och jag har två öppet homosexuella kollegor varav en är officer. Då känns det märkligt att det år 2009 finns ett politiskt parti som fördömer människor p g a sin sexuella läggning. Så socialliberal borgare jag är håller jag därför tummarna för att väljarna straffar KD för sin, i mina tycken, unkna människosyn genom att rösta bort dem år 2009 och att KD därefter hålls borta från makten tills de erkänner alla människors lika värde oavsett kön, etisk tillhörighet eller sexuell läggning.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer, bra rutet! :)
Jag kommer inte att rösta på KD det här valet heller (har aldrig röstat på dem, så varför skulle jag börja nu...).

Anonym sa...

Jag håller med dig i sak, och KD är förvisso ett parti med delvis unken människosyn. Dock vill jag påpeka att när det handlar om adoption av barn så är det ingenting som någon har "rätt" till. Det är barnets bästa som är i fokus. Själv ser jag inget hinder i att homosexuella ska ha rätt att få sin lämplighet prövad som adoptivföräldrar, men man skulle kunna tycka tvärtom utan att för den skull förneka att alla människor har lika värde.

/Z

Thomas & Ingrid sa...

Ett förtydligande, X är inte ett adoptivbarn utan ett bilogiskt barn till en av kvinnrona i förhållandet, X har har även ett biologiskt syskon. Utgår från att de löst inseminationen i Danmark eftersom detta är förbjudet för homosexuella i Sverige(kände inte att det var något jag ville fråga på ett barnkalas första gången vi träffades...)

Anonym sa...

OK, om det är som du antar så är det ju inte bara KD som inte accepterar det eftersom den möjligheten som du beskriver inte finns i Sverige.

/Z

Anonym sa...

Jag tycker det är synd att detta debatt-tema i bloggen tog slut, jag önskar därför blåsa eld i askan. Nu mer på temat KD än just homo-barn-depatten. Appropå den häktade barnläkaren var det debatt i P1 igår den 9/2 kl 17.00. Göran Hägglund (KD) och Ylva Johansson (S) tjatade. GH visade återigen att KD har en verruckt männsikosyn. Han visade sig dessutom mycket dåligt påläst och blev formligen sopad av banan av YH. Han svarade inte på frågor uppträdde tämligen pinsamt. Kunde inte skilja på sakfrågor och blandade ihop fakta. Debattledaren fick till sist bryta debatten, i mina ögon för att GH inte skulle göra bort sig ännu mer. Jag har aldrig sympatiserat med KD tidigare och ser ingen anledning att någonsin göra det.

Hälsar dr Johan B och tackar för en underhållande blog som dock borde komma med mer frekventa inlägg. För övrogt tycker jag att Rögle skall återvända till Elitserien.