onsdag 5 mars 2008

155. VAB & hotell

I måndags lunch fick jag hämta hem Leo från dagis på grund av hosta och rinnande näsa. Igår täckte hans snälla mormor för oss genom att passa honom under förmiddagen och här sitter jag nu. Vi har fått upp en viss rutin på VAB, detta är tredje gången efter nyår. Eller är det fjärde?

Förmiddagar stannar jag hemma för att vid lunch åka in med Leo till Drottninggatan och hans mammas jobb. Där byter vi av, Leo och hans mamma åker hem igen och jag skyndar iväg till min arbetsplats. Synd bara att arbetsuppgifterna inte löser sig själv, det är onekligen ganska stressande att veta att mailkorgen sväller samtidigt som jag sitter här. Ibland är jag avundsjuk på människor som t ex kompisen J. som är läkare. Om J. är borta och VAB:ar så står inte hans patienter kvar nästa dag, utan tas hand om någon annan doktor, medan min arbetsbörda ackumuleras vid frånvaro.

Hittills har Leo inte varit så sjuk att han vill sova eller vila så det är inte tal om att kunna jobba hemifrån, mer än kanske ringa ett samtal eller två. En konstant känsla av otillräcklighet är verkligen den ständige följeslagaren för en småbarnsförälder.

Vi sänder förresten en tacksamhetens tanke till Leos farbror A. som är på besök i Stockholm denna veckan. Dels är han så bra med Leo, dels är han så bra att bara prata om allt och inget med och inte minst har han generöst låtit Leos mamma sova på sitt hotellrum i Solna medan han själv sover i vårt gästrum. Några ostörda nätter och hotellfrukost är onekligen något vi unnar den stackars mamman efter en hel vecka ensam med Leo och konstant nattmatning!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kompisen J. här. Läkaren alltså. Här kommer lite användbara länkar till Thomas: www.ki.se www.vhs.se www.csn.se

Jag tror att övre gränsen för att antas på läkarprogrammet är 40 år så du får skynda lite.

I övrigt kan jag säga att det är snö i Ängelholm, strålande sol och magsjuka i familjen.

Skriv oftare i bloggen, det är alltid kul att läsa.

Johan

Anonym sa...

får jag sova skafötters med dig Leos mamma?

Anonym sa...

Hotellnätter är det bästa som finns! Natten till idag var det Leos pappas tur att få sova där, men inatt är det Leos mammas tur igen! Sedan åker snälla farbror A hem igen och då är det slut på det roliga! Men åhhhh, hotellfrukost!!!

punkarmamman: Hmmm, vi kanske skulle lära känna varandra lite först? Fast å andra sidan, enligt somliga av Leos pappas vänner skulle det säkert vara en bra idé, med tanke på att de tycker att vi ska jaga räkor i badkaret ihop... :-)

Anonym sa...

alltså, jag behöver ju inte sova i sängen, en stol eller badkar eller stengolv eller vad som helst där man får sova tills man vaknar av sig själv duger bra, en rulle taggtråd kanske?

Anonym sa...

Låter najs med hotellfrukost!

Jag instämmer med Johan - det är alltid lika roligt att läsa bloggen - keep em coming!

/Jenny